jeudi 25 mai 2017

Cosmic Nights 2017 review


foto van Platsker
Voor de vijfde editie van het jaarlijkse Cosmic Nights-gebeuren werd er uitgeweken naar de Luchtfabriek van Heusden-Zolder, een imposant stuk industrieel mijnerfgoed. Het complex is een lust voor wie van industriële fotografie houdt. Fotografen Patsker & Owann konden zich helemaal uitleven! 
Een unieke locatie waar je in de ingang wordt verwelkomt door een enorme ventilator die in de luchtschacht ging ...

De deuren gingen open om 16 uur, ruim een uur voor het eerste concert begon. Zo hadden we de tijd om de hangar te verkennen. 

Er waren zes acts geprogrammeerd, wat veel is, want Kosmische Muziek, Drone, Ambient en Berliner Schule ...vergt toch wel aandacht van de luisteraar.


AGE @ Cosmic Nights - foto by Platsker
Emmanuel D'haeyere en Guy Vachaudez aka Age mochten beginnen, ik moet toegeven dat ik wat reserves had. Bij eerdere concerten van dit Belgische duo konden ze mij niet overtuigen. Het is nooit een geschenk om een festival te openen! 
Na enkele minuten konden we concluderen, dit was geen valse start!
Age bracht een set vol sfeervolle kosmische ambient waar we van de eerste tot de laatste minuut ten volle van genoten. Eigenlijk keerden ze hiermee terug naar hun roots, Age bestaat immers dit jaar 40 jaar

Dat hun concert vooraf ging door een fragment te
1980 1ste LP Age -
ruim 1000 exemplaren over de wereld
draaien uit hun LP Landscapes uit 1980, was dan ook een vette knipoog. 
https://www.discogs.com/Age-Landscapes/release/852649

Organisator Mark De Wit zag ze vorig jaar aan het werk op de Garden Party en toen begonnen ze hun concert met een minuten lange spacy intro, daar moesten ze wat meer mee doen volgens De Wit en die raad hebben ze niet in de wind geslagen!
Age bleek een zeer sterke opener!
In een gesprek dat ik achteraf had met Age, vertelden ze me dat er twee albums in de pijplijn zitten. Een spacy ambient album en eentje met meer ritme.

Voor die eerste zal er zeker een afzetmarkt zijn, als ik tenminste mag voortgaan op de reacties van de toeschouwers.

Verslag van Jacky Bakerman De Reviere